23 Ocak 2011 Pazar

Uçurtma Avcısı - Khaled Hosseini ( Halit Hüseyni )

Yaşanmış onca hikayeden yalnızca biriydi. Peki var mıydı böyle hayatlar?

Karın üstüne damlayan kanlar, açken misafiri doyuran insanlar, karnını doyurmak için bacağını satanlar gerçek miydi ?


Bazı insanlar, bir başkası uğruna fedakarlık yapmak için fazlasıyla bencil doğar.
Gözyaşlarının inci olduğunu görünce, ağlamak için sevdiğini öldürür.


Bazılarıysa bir başkası uğruna fedakarlık yapmak için doğar :"Senin için bin tane olsa yakalarım."

Gözyaşlarının inci olduğunu görünce, ağlamak içinse sevd.. soğan doğrar.



Çocuk aklın, kâhil hikayesi.


Peki, sizin için yapılmış en büyük fedakarlığın ne olduğu sorusuna bir çırpıda yanıt verebilir miydiniz ?




“...ve ilk sözcüklerimizi aynı çatının altında söylemiştik.
Benimki baba idi.
Onunkiyse Emir. Benim adım. Şimdi, geriye bakınca 1975 yılında olanların -ve onu izleyenlerin- kökeninde işte bu iki sözcüğün yattığını görüyorum.”

13



“...yalnızca bir günah vardır, tek bir günah. O da hırsızlıktır. Onun dışındaki bütün günahlar, hırsızlığın bir çeşitlemesidir...”
...
Bir insanı öldürdüğün zaman, bir yaşamı çalmış olursun. Karısının elinden bir kocayı, çocuklarından bir babayı almış olursun. Yalan söylediğinde, birinin gerçeğe ulaşma hakkını çalarsın. Hile yaptığın, birini aldattığın zaman doğruluğu, haklılığı çalmış olursun. Anlıyor musun?”

21


“Çocuklar boyama kitabı değildir. Onları en sevdiğin renklere boyayamazsın.”

26


“Bunların hiçbir önemi yoktu. Çünkü tarih kolay kolayca silinip atılacak bir şey değildi. Din de öyle. Sonuçta ben bir Peştun'dum, o da bir Hazara; ben Sünni'ydim o Şii. Hiçbir şey bunu değiştiremezdi. Hiçbir şey.”

30


“Baba'yla aynı evde yaşıyorduk, ama farklı dünyalarda. Uçurtmalar bu iki dünya arasındaki, kağıt inceliğindeki kesişme noktasıydı.”

59


"İlkokul birinci sınıf kitabımı bile okuyamayan Hasan, beni rahat rahat okuyordu."

74


“Gözlerini gökyüzünden ayırdığın an, fazla dayanamazsın.”

76


“Ama ben bir erkektim, tehlikeye attığım tek şey incinen gururum olabilirdi. Yaralar iyileşirdi. Lekelenen adlar, hayır.”

176


“Örtünün altında dönüp durdum, tavana baktım; onu yeniden görünceye kadar katlanmam gereken altı yorucu, bitimsiz yeldayı* düşündükçe canım sıkıldı.”

179


“Çünkü ben onun yüreğindeki en ciddi hastalığı sağaltmıştım. Onu, her Afgan annenin en büyük kabusundan kurtarmıştım: saygın, onurlu bir khastegarın kızına talip olmayacağı, kızının tek başına, kocasız, çocuksuz öleceği korkusundan. Her kadının bir kocaya ihtiyacı vardı. Bu, onun içindeki şarkıyı susturan biri olsa bile.”

212


“... ama zaman çok açgözlü bir şey, - bazen bütün ayrıntıları çalıp kendine saklıyor.”

255


“Birden aklıma bir şey geldi: Bir başka dünyada olsaydı, bu çocuklar kamyonun arkasından koşamayacak kadar aç olmazlardı.”

288


“İşte o zaman, Amerika'da bir filmin sonunu asla söylememem gerektiğini, karşındakinin buna fena halde bozuluğunu ve “sonunu mahvettiğin” için seni özür dileyecek hale getirdiğini öğrendim. Afganistan'da, sonu bir filmin her şeyi demekti. Hasan'la Zainab Sineması'nda bir Hint filminden çıktığımızda Ali, Rahim Han, Baba ya da Babanın bitmek bilmez arkadaşları bir tek şey sorardı: Kız filmin sonunda mutlu oldu mu? Esas oğlan hayallerine kavuştu mu? Yoksa sonu acı mı bitti?"

423


“Mutlu son diye bir şey var mı ? Her şey bir yana, yaşam bir Hint filmi değil. Afganların en sık yinelediği deyiştir: Hayat devam ediyor.”

423


“Ben yasal parçaydım; toplumca onaylanan, meşru yarı; Baba'nın suçunun masum ama somut kanıtı...”

425


*Yılın en uzun gecesi.

7 yorum:

  1. daha sık yazdığın yeri buldum sanırım :)

    YanıtlaSil
  2. ben filmini izledim. güzeldi. kitabu daha güzeldir ama

    YanıtlaSil
  3. Yalnızca Bir Günah Vardır ve Sadece Hırsızlıktır Bu Günah Derken Çook Saçmalamış.Diğer Günahları Hırsızlığın Çeşitlemesi Olarak Göstermiş.Hırsızlık KuL Hakkına Girer.ALLAH-u TEALA Buyurmuştur ki; Hangi Günahla Gelirseniz Gelin,Lakin KuL Hakkıyla Gelmeyin.Bu Demek Oluyor ki KuL Hakkı Dışında Yani Hırsızlık Dışında Başka Günahlar da Mevcuttur.Hiç Bir Büyük Günah Diğer Günahlarla Bağdaştırılamaz.İspat mı Gerekiyor.İsteyene KURAN-ı KERİM'den En Geçerli İspatı Sunmaya Hazırım.Sonuç Olarak Akılları Çelmekten Başka Birşey Değil Bu Yazılanlar.Sizin Bu Anlamda Değişinizle Hırsızlıklık Yapıyorsunuz.İnsanların Aklını Gerçeklerden Çalıyorsunuz...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. akıl sağlığınız yerinde mi ?
      Kitaptan yapılmış bir alıntıya bu nasıl bir tepki
      allah akıl fikir versin

      Sil
  4. Sürükleyici okunabilir çeşitli tekniklerle etkileyiciliği sağlanmış bir kitap.Hiçbir şeyden haberi olmayan kuş tüyü yatağında uzanmış kendini çağdaş ilerici sanan Avrupalı beyaz kadın ve erkekleri etkileyecek bir içtenliğe sahip ancak.

    Bu kitabın yazarı Afganistan’da zengin bir ailenin çocuğu olarak doğmuş ve yaşamış,iş boka sarınca savaş çıkınca zenginliğin getirisiyle abd ye kaçıp orada da rahat içinde yaşamış doktor olup kitap yazmış ve entelleri heyecanlandırmış bir adam.Bu adamın Afgan insanı ve çocuklarının çektiğiyle ilgili en ufak bir fikri yok.Zaten orada değildi,kaçmıştı ve acıyı yaşamamıştı.Yazar bu konuda ben ne biliyorsam oda o kadarını biliyor.Bunun verdiği rahatsızlıkla vatanını satmak,ihanet etmek, oradaki insanları o çocukları bırakıp abd de rahat etmek ona çok koymuş olacak ki bu kitabı yazmış.bundan olacak ki zaten kitapta en iyi vurgulanan olgular ikiyüzlülük,yalancılık ve pişmanlık…

    Bir romanda karakterler inançsız İslam karşıtı kurgulanabilir bu doğal ama tasvirleri de böyle yapmak yazarın itikat eksikliğinin bir sonucu.Gerçi kitabın sonuna doğru bu hatasını anlayıp dönmeye çalışsa da bu itikat eksikliği yine kendini gösteriyor ve bu da tabii ki Amerikan yalaması olmanın getirdiği İslam antipatisinin bir sonucu ile batılı,elit ,embesil ,dejenere entelleri memnun edecek kitaba artı puan kazandıracak bonusu kaçırmak istememenin bir getirisi.Kitabın bu kısımlarının bu yelpazeli entellerce alıntılanması da benim haklılığımın göstergesi.

    Bunu da geçtim,benim en çok merak ettiğim olgu Afganistan araştırmamda Taliban dır.Merakımın nedeni Rusya ve abd gibi birbiriyle köpek gibi her fırsatta didişen 2 faşistin Taliban söz konusu olunca kanka olmasıdır.Yine Taliban ın işgalci Rusya ve abd ile sırasıyla savaşan dünya üzerindeki az sayıda örgütten biri olmasıdır.Taliban la ilgili bir şey öğrenmek istediğinizde karşınıza abd medyası ve yalaması Avrupa medyası ile entelleri yada Rusya medyası ve yalaması Asya – Latin Amerika medyası ile entelleri çıkar.Taliban bunların kaşıklarını Afganistan’da kırdığı için asla olumlu ve objektif bir şey öğrenemezsiniz.Hepsi mükemmel ve iyidir bunların Taliban ise çok kötü.Buna kızmıyorum ama yazarın Amerikan yalamalığına kızıyorum ve ikiyüzlülüğüne de.kitapta bunu kendi de bilmeden itiraf ediyor.Kitapta Yetimhaneye düşmüş ve Taliban tarafından alınmış bir Afgan çocuğunu kurtarmaya çalışan o şartları anlatan yazar her değinişinde aşağıladığı kin kustuğu kötülediği o genç Taliban milislerinin de geldiği yerlerin Afgan yetimhaneleri olduğu gerçeğini kendiyle çelişe çelişe zorla atlıyor.O çocuk yaştaki Taliban milisleri yetimhanedeki yada sokaktaki yüzlerce Afgan çocuğu kadar talihsiz hatta onlardan on kat daha berbat koşullarda yaşıyorlar ama bu yazarın işine gelmiyor tabii.Çünkü öyle yada böyle Afganistan ın bir gerçeği olan Taliban ı kitabının kendisine ün kazandırabilmesi için vurucu bir kötü adama ihtiyacı olduğu için kullanıyor.Yazar Afganistan ın bir gerçeğini hatta çok kötü bir gerçekliğini bile kendi bencilliği için sömürüyor

    Yazar kitapta amerikan yalamalığının bir sonucu olarak sadece islam antipatisi ve taliban düşmanlığı yapmıyor.Rus işgalinin rezilliğini usta tasvirlerle ortaya koyan yazar kitap o tarihleri de kapsamasına ve anlatmasına rağmen abd yi işgalci olarak değil resmen kurtarıcı olarak gösteriyor.Abd askerlerinin Afganistan da yaptıklarını görmezden geliyor ve utanmadan Afganistan vatanseverliğinden bahsedebiliyor.Neyse uzatmayacağım..bu yazdığım gerçeklerin farkında olmazsanız yazarın lisede aldığı yazarlık kursunun etkisiyle yazdığı bu güzel masalı rahatça okuyup kendinizi subjektif bir bakış açısının dar köşeleri arasında kaybedebilirsiniz.

    Ama bu söylediklerime rağmen yazara teşekkür ediyorum.Etrafımda ve dünyada çokça karşılaştığım bu entel,elit,embesil,dejenere karaktersiz,korkak,ikiyüzlü,yalancı,hain adi insanları gerçekçi bir biçimde hem kendi kişiliğiyle hemde yarattığı karakterlerle ortaya koyan çok az sayıdaki ürünlerden birini ortaya oyduğu için..

    YanıtlaSil
  5. Prince of Shadowland

    Tespitlerin nokta atışı
    Ve kesinlikle doğru/takdirlik...
    Modern zaman tetikçisi bunlar.
    Klasik tetikçiler bedenleri öldürür. Modern zaman tetikçileri ise zihinleri öldürüyor. Etrafta ne çok ölü var...

    YanıtlaSil